Skip to content
Facebook
  • > Om oss
  • > English
Søk
SAFO logo
  • Gode råd
  • Arbeidet vårt
    • Politikkområder
      • Menneskerettigheter og likestilling
      • Inkluderende opplæring
      • Boligpolitikk
      • Universell utforming
      • Helse- og omsorgstjenester
    • Høringsuttalelser og innspill
    • Opplæring og nettverk
    • SAFO-konferansen
      • SAFO-konferansen 2023
      • SAFO-konferansen 2022
      • SAFO-konferansen 2020
      • SAFO-konferansen 2019
      • SAFO-Konferansen 2018
      • SAFO-konferansen 2017
  • Regionene
    • SAFO Agder
    • SAFO Innlandet
    • SAFO Oslo
    • SAFO TVB
    • SAFO Nord
    • SAFO Nord Vest
    • SAFO Sørvest
    • SAFO Trøndelag
    • SAFO Øst
  • Brukermedvirkning
    • Brukermedvirkning på systemnivå
    • SAFO-representasjon
    • Kommunale råd
  • FN-konvensjonen
    • Døvblindhet
    • Retten til inkluderende utdanning
  • Kontakt
  • Gode råd
  • Arbeidet vårt
    • Politikkområder
      • Menneskerettigheter og likestilling
      • Inkluderende opplæring
      • Boligpolitikk
      • Universell utforming
      • Helse- og omsorgstjenester
    • Høringsuttalelser og innspill
    • Opplæring og nettverk
    • SAFO-konferansen
      • SAFO-konferansen 2023
      • SAFO-konferansen 2022
      • SAFO-konferansen 2020
      • SAFO-konferansen 2019
      • SAFO-Konferansen 2018
      • SAFO-konferansen 2017
  • Regionene
    • SAFO Agder
    • SAFO Innlandet
    • SAFO Oslo
    • SAFO TVB
    • SAFO Nord
    • SAFO Nord Vest
    • SAFO Sørvest
    • SAFO Trøndelag
    • SAFO Øst
  • Brukermedvirkning
    • Brukermedvirkning på systemnivå
    • SAFO-representasjon
    • Kommunale råd
  • FN-konvensjonen
    • Døvblindhet
    • Retten til inkluderende utdanning
  • Kontakt

Hjem » Kurs » Side 2

Aktuelt fra Safo

1.3 Samarbeidet med skolen

2. mars 2020

Samarbeidet mellom skole og foreldre er viktig for eleven. Hvis ditt barn har en funksjonsnedsettelse, kan foreldrerollen innebære noen flere og andre oppgaver enn for foreldre flest i samarbeidet med skolen. Du skal for eksempel involveres hvis det er behov for å søke om spesialundervisning, søke om hjelpemidler, og/eller i

1.4 Spesialundervisning og individuell opplæringsplan (IOP)

2. mars 2020

Skolen vil i mange tilfeller forsøke å tilpasse den ordinær undervisning dersom det ikke er helt klart at eleven har behov for spesialundervisning. Samarbeid mellom foreldre og skole, et godt læringsmiljø og en undervisningspraksis som tar hensyn til at elevene lærer på ulike måter og i ulikt tempo, kan forebygge

1.6 Skoleskyss

2. mars 2020

Det er flere grunner til at elever kan ha rett på skoleskyss: Lang skolevei, særlig farlig eller vanskelig skolevei, båttransport, funksjonshemming, midlertidig skade eller sykdom. Retten til skoleskyss når eleven har funksjonsnedsettelse Elever som på grunn av funksjonsnedsettelse eller midlertidig skade eller sykdom har behov for skyss, har rett til

1.7 Skolefritidsordning/tilsyn før og etter skoletid

2. mars 2020

Skolefritidsordningen (SFO) skal legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter, være en trygg oppholdsplass for barna utover skoletiden, gi barna omsorg og tilsyn. Barn med funksjonsnedsettelse skal gis gode utviklingsmuligheter (oppll § 13-7). Kommunen skal tilby SFO før og etter skoletid for 1.-4. årstrinn. For elever som har “særskilt

1.8 Å klage på vedtak

2. mars 2020

Dessverre erfarer foreldre til barn med funksjonsnedsettelser ganske raskt at den ideelle verden ikke finnes. Hverdagen består i å søke på ulik hjelp og tilrettelegging til barnet/ungdommen. Noen foreldre forteller at de skriver søknad den ene dagen og forbereder klage den neste dag – slik burde det ikke være. Det

1.9 Viktige aktører sammen med skolen

2. mars 2020

Det kan være mange instanser som vil være med på samarbeidet for at ditt barn skal få en så god opplevelse og utbytte av skoledagen sin som mulig. Hvilke og hvor mange, varierer utfra behov. Vi presenterer noen av de ulike instansene, og du kan plukke ut og konsentrere seg

1.10 Fysisk trening

2. mars 2020

Noen elever har behov for fysisk trening eller lignende i skoletiden. Om dette er skolens ansvar eller noe foreldrene må ta ansvar for er avhengig av om dette regnes som en del av opplæringstilbudet eller ikke. Hvilke rettigheter som utløses i disse tilfellene har med om aktiviteten er i regi

1.11 Hjelpemidler

2. mars 2020

Har ditt barn en funksjonsnedsettelse, kan ofte tekniske hjelpemidler løse praktiske utfordringer i hverdagen. Det finnes hjelpemidler til bruk hjemme og hjelpemidler som kan gjøre det mulig å være i aktivitet, eller fungere i barnehagen, på skolen eller i arbeidslivet. Det finnes også hjelpemidler for å tilrettelegge bolig. Også støtte

1.12 Medisinering i skoletiden og på SFO/AKS

2. mars 2020

Medisinering En del barn og unge som bruker legemidler i det daglige har behov for bistand til å få tatt legemidlene. Det er i utgangspunktet barnas foreldre som har ansvaret for dette. Når barnet oppholder seg i barnehagen, på skolen eller i SFO har ikke foreldrene mulighet til å gi

1.13 Ny i Norge?

2. mars 2020

Foreldre som nettopp har kommet til Norge og har barn med funksjonsnedsettelser kan oppleve å ha vansker, blant annet med å orientere seg i det norske byråkratiet. Ikke vær redd for å be om hjelp. Du kan kontakte ansatte i barnehagen, skolen, hos fastlegen eller andre i kommunen. Det er

« Forrige Side1 Side2 Side3 Neste »
Arkiv

Kontakt oss

Adresse:

Youngstorget 2B
Postboks 8953 Youngstorget
0028 Oslo

Telefon:

( +47 ) 22 39 60 52

E-post:

[email protected]

SAFO består av:

Norges Handikapforbund
Norges Handikapforbunds Ungdom
Norsk Forbund for Utviklingshemmede
Foreningen Norges døvblinde
SAFO logo
SAFO © 2025 – Personvern
Webdesign med Wordpress og Elementor av Flyt Digital